Lidia L.C./ Praca z celami

Myślę, że każdy z nas miał taki moment w życiu, w którym był nastawiony na zmiany, miał już wszystkiego dość i mówił sobie, że tak się nie da dłużej żyć. Ile osób chciało w końcu schudnąć, zacząć zdrowo żyć, zmienić pracę, przestać się spóźniać czy kłócić z ukochaną osobą? Ile osób to osiągnęło czy chociaż zaczęło? Blokady umysłu są najczęstszą przyczyną braku realizacji celów i zamierzeń. Tych przeszkód jest więcej, ale to właśnie to, co jest w Twojej głowie przeszkadza Ci zacząć.

I ja przeszłam przez taki etap. Robiłam plany, motywowałam się i do jednego i tego samego tematu podchodziłam po kilka razy. Czasami nawet udało się rozpocząć działanie. Jednak entuzjazm szybko opadał i wracałam do dawnych nawyków, nie osiągając tego, co zamierzałam.

Co się dzieje, że nie możesz zacząć wprowadzać zmian? Dlaczego tak łatwo rezygnujesz? Czemu w ogóle nie podejmujesz walki o lepsze życie? 

Wszystko zaczyna się w głowie…

Czym są blokady umysłu?

Blokady umysłu są to takie myśli oraz przekonania, głęboko zakorzenione w naszym umyśle, które hamują w działaniu lub sprawiają, że działa się z automatu i również w ten sam sposób ocenia innych ludzi. Ze względu na pochodzenie możemy wyróżnić zewnętrzne oraz wewnętrzne. Za chwilę opiszę to szerzej podając przykłady, żeby sprawa była jaśniejsza do zrozumienia. Oczywiście to rozdzielenie nie jest do końca naturalne, ponieważ one się przenikają nawzajem, ale żeby łatwiej je zrozumieć podałam taki podział. Blokady umysłu są pierwszą i główną przyczyną nie podejmowania zmian w życiu. To one są przyczyną lęków, braku działań i osiągania celów. One też hamują w drodze do wyjścia ze strefy komfortu.

O tym, jak wyjść ze strefy komfortu pisałam tutaj »»
Co to jest strefa komfortu?

Podział blokad umysłowych

Pochodzenie zewnętrzne

Są to wszelkie opinie, które przekazywali nam rodzice, nauczyciele, inne autorytety i które uznaliśmy za własne. Do tej grupy zaliczymy stereotypy, schematy, krytykę bez uzasadnienia.

Teraz wyobraź sobie, że widzisz człowieka brudnego, w rozerwanym stroju, który idzie chwiejnym krokiem, do tego ma zapuszczoną brodę. Co sobie myślisz? Biedak, alkoholik, bezdomny? A co powiesz na to, że ten człowiek to wielki biznesmen, który właśnie wyszedł na spacer ze swoim psem nad rzekę. W trakcie został zaatakowany przez jakiegoś innego, bezdomnego psa, a jego pies wyrwał się ze smyczy. Próbując go złapać pobrudził się, zmęczył, jego ubranie się porwało, do tego ma problemy z sercem, które właśnie się odezwało, dlatego idzie zataczając się. Czy pomógłbyś takiemu człowiekowi? To właśnie przykład stereotypu mówiącego, że jak ktoś jest brudny i nosi brodę to zaraz musi być bezdomny.

Zauważ, że najczęściej dzieci, które już dorastają przyjmują tę samą opcję polityczną co ich rodzice, gdyż w domu od zawsze było powtarzane, że tylko i wyłącznie ta partia jest dobra. Podobnie jest w rodzinach, w których potępia się wszelkie zachowania typu głośny śmiech. Potem taka osoba bardzo łatwo ocenia ludzi śmiejących się na głos w miejscu publicznym, jako źle wychowanych czy chamskich.

Przypatrz się swoim reakcjom oraz zachowaniom i przeanalizuj je pod kątem tego, co całe życie słyszałaś/eś od innych. Przykładowo możesz mieć opory przed osobą czarnoskórą, gdyż wychowałeś się w rodzinie, w której był pielęgnowany lęk przed obcokrajowcami. Chciałbyś być dobrym handlowcem, ale masz blokadę rozmawiania z obcymi, gdyż od zawsze mówiono Ci, że jest to niebezpieczne. „Karma″ jaką przyjmujemy przez całe życie wpływa na nas bardzo mocno, a szczególnie na nasze schematyczne myślenie pozbawiając nas prawdziwej wolności w tym temacie.

Pochodzenie wewnętrzne

Do nich zalicza się to wszystko, co sami wyprodukowaliśmy w naszym mózgu, czyli wszelkie emocje związane z życiowym doświadczeniem, lęki, poczucie krzywdy, krytyka wewnętrzna, która podsuwa nam negatywne myśli. Nasze myśli, uczucia* powstają pod wpływem różnych doświadczeń. Możemy mieć opory do startowania z własnym biznesem, gdyż przez całe dzieciństwo słyszeliśmy, że jesteśmy beznadziejni lub że najpierw trzeba mieć wiedzę i doświadczenie, żeby mieć własną działalność. Ale jak inaczej zdobędziesz doświadczenie, skoro nie działasz? Obecnie możesz już nie pamiętać, że tak słyszałeś i będąc dorosłym człowiekiem boisz się działać. Kolejna sprawa to krytyk, który zawsze gada to wszystko czego naprawdę nie chcemy słyszeć. Przykładowo: chcesz schudnąć i w głowie słyszysz głos: “A po co się tak męczyć? Zdrowie? Przecież i tak na coś trzeba umrzeć. Poza tym nie dasz rady, nie masz tak silnej woli.” Krytyk jest głosem, który próbuje przekrzyczeń nasze dobre zamiary i chęć działania. Ten krytyk to taki stwór, z którego ust wychodzą wszelkie negatywne opinie na nasz temat, które słyszeliśmy od dzieciństwa i które zaczynają dochodzić do głosu, gdy chcemy coś zrobić. Będzie osobny wpis na ten temat wraz z ćwiczeniami pomagającymi radzić sobie z krytykiem.

*[Uwaga! Myśli i uczucia to nie to samo! Uczucia mogą wpływać na nasze myśli np. gdy wstaniemy zmęczeni łatwiej przychodzą negatywne myśli, niż gdy jesteśmy wypoczęci i radośni. Z drugiej strony jesteśmy w stanie naszymi myślami świadomie opanować nasze emocje np. żeby w miejscu publicznym nie krzyczeć, gdy ktoś lub coś nas wyprowadzi z równowagi.]

Najczęstsze blokady umysłu

Na grafice podałam Ci ogólne rodzaje hamujących myśli, a poniżej znajdziesz ich konkretne przykłady. Być może właśnie tego typu głos w głowie słyszysz, gdy chcesz podjąć działanie.

Rodzaje blokad umysłowych

Krótki opis oraz przykładowe myśli

Obronne

Wiążą się z lękiem przed ryzykiem. Mózg produkuje myśli obronne, które mają dać sygnał, że cel wymaga kosztów, wysiłków, strat. Często te kwestie w myślach są przedstawiane nadmiernie.

Przykładowe myśli:

  • „Po co ryzykować i zmieniać pracę skoro mam za co żyć?”
  • „A jak za dużo stracę?”
  • „Nie mam gwarancji, że na pewno mi się uda”
  • „Nie mam na to czasu i energii, więc po co się starać”

Wątpiące

Myśli te wypływają z niskiego poczucia własnej wartości i z fałszywej oceny swoich prawdziwych umiejętności i zdolności. Takie myśli produkują smutek i negatywne uczucia do samych siebie. Osoba z tą blokadą będzie zaprzeczać, że do czegokolwiek się nadaje, w każdej pracy będzie zajmować najniższe stanowisko i nie będzie się starać o awans czy lepszą posadę.

Przykładowe myśli:

  • „Nie potrafię tego zrobić”
  • „Nie umiem”
  • „Nie uda mi się”
  • „Nie znam się na tym”
  • „Nie mam talentów do j. obcych”
  • „Nie nadaję się do tego”

Chaotyczne

Tego typu myśli wiążą się z brakiem wyznaczonych celów. Osoba już wie, że chce coś w swoim życiu zmienić, ale nie wie konkretnie jak się za to zabrać. Ogarnia ją chaos i niemożność ustalenia planu działania. Inne źródło chaotycznych myśli pochodzi z nadmiaru pomysłów, marzeń, pragnień i braku uporządkowania tego wszystkiego. Często w takim przypadku pojawia się skupienie na problemie, który w głowie powoli urasta do olbrzymich rozmiarów.

Przykładowe myśli:

  • „Nie wiem co robić”
  • „Jaką decyzję powinnam podjąć. Czy zrobię tak czy siak i tak będzie źle”
  • „To za trudne!”
  • „Za dużo myśli. Nie ogarniam tego!”
  • „Tak dużo tego. Nie wiem za co się zabrać? Gdzie zacząć?”

Krytykujące

Tzw. „wewnętrzny krytyk” to właśnie myśli, które ktoś słyszał przez większość swojego życia od innych innych ludzi, najczęściej rodziców. Będą to myśli gaszące entuzjazm i motywację, poniżające, niszczące i często niesłuszne i nieprawdziwe. Będą bardzo podobne do tych wątpiących tylko częściej bardziej ostre i prowadzące do użalania się nad sobą.

Przykładowe myśli:

  • „Jestem śmieciem”
  • „Do niczego się nie nadaję!”
  • „Wszyscy się ze mnie śmieją”
  • „Nic mi się w życiu nie udaje”
  • „Bo mi to zawsze pod górkę i piach w oczy”
  • „Nie dam rady. Jestem za słaby”

Emocjonalne

Ten rodzaj blokady umysłu uaktywnia się pod wpływem złego humory, smutku, przeżywania gorszego dnia, niewyspania się, przeziębienia, czynników, które osłabiają człowieka. Wtedy pojawiają się negatywne myśli rodzące uczucia rozpaczy czy żalu. Ten stan myślowy może dotknąć nawet osób, które już opuściły swoją strefę komfortu, ale mają gorszy dzień. Wtedy dochodzi również do porównywania się z innymi i zaniżania swoich zasług oraz sukcesów.

Przykładowe myśli:

  • „Ona ma lepiej”
  • „Nigdy nie będę taki, jak on”
  • „Bo ona ma więcej pieniędzy, niż ja”
  • „Bo on ma więcej doświadczenia, niż ja”
  • „Tamtym to Bóg błogosławi, a mi już nie”
  • „Jestem słaba”
  • „Nie mam siły”
  • „Źle mi i nic mi się nie chce”

Ostrzegające

W istocie swojej są podobne do obronnych. Mózg ostrzega przed niebezpieczeństwem. A dla niego zazwyczaj wszystko, co nieznane jest niebezpieczne. Tutaj mogą się pojawić lęki: o przyszłość, kwestie finansowe, przed czymś nowym, przed zmianą czy przed porażką.

Przykładowe myśli:

  • „A jeśli sobie nie poradzę?”
  • „Jak tam będzie?”
  • „Czy się odnajdę w tej nowej sytuacji?”
  • „To jest niebezpieczne. Lepiej tam nie iść”
  • „To jest ryzykowne i nierozsądne. Nie wiem, jak inni ludzi to robią”
  • „Nigdy tego nie robiłem i nie nam się na tym!”

Perfekcyjne

Nie, nie myśli są tutaj perfekcyjne. Raczej chodzi o to, że dotykają osób, które mają problem z nadmiernym perfekcjonizmem, który ich stopuje w działaniach. Często perfekcjoniści potrzebuję idealnych warunków, czasu, swojej kondycji, pomysłów, by w ogóle zacząć realizować to, co sobie postanowili.

Przykładowe myśli:

  • „To nie jest dobry moment. Jeszcze nie teraz”
  • „Brakuje mi wiedzy doświadczenia. Muszę się doszkolić, skończyć studia, przeczytać kilka książek w tym temacie”
  • „Brakuje mi doświadczenia. Muszę najpierw gdzieś popraktykować”
  • „Nie sądzę by ten pomysł był dobry, bo jeszcze tę kwestię muszę poprawić i nad tym się zastanowić”
  • „Muszę mieć najpierw bardzo szczegółowy plan. Lubię mieć rozplanowany każdy detal”

Bojaźliwe

Jak się łatwo domyślić związane są z lękami, które hamują. Lęki mogą mieć różne natężenie. Bardzo silne nazywane fobią czy atakami paniki lub histerii są zaburzeniami, która często trzeba leczyć. Tutaj mam na myśli raczej standardowe, takie które napotykamy w naszej codzienności, jak trema przed wystąpieniami publicznymi, lęk przed porażką, opinią innych ludzi czy zawiedzeniem ich,  odpowiedzialnością czy nawet sukcesem. Myśli produkujące lęki często wyolbrzymiają trudności.

Przykładowe myśli:

  • „To jest tak niesamowicie trudne!”
  • „A co jeśli się nie uda…”
  • „Co powiedzą inni!”
  • „Co ona sobie o tym pomyśli”
  • „A jak się uda to jak ja udźwignę ciężar tej odpowiedzialności? Nie dam rady!”
  • „Lepiej nie będę tego robić, bo jak zawiodę mojego męża?”
  • „Nie mogę iść tam pracować, bo to będzie poniżające dla mojej żony i sąsiedzi będą nas obgadywać”

Jak łatwo zauważyć blokady umysłu wynikają w dużej mierze z funkcjonowania naszego mózgu, niskiej samooceny czy lęków. Ludziom o chwiejnych i słabych charakterach łatwiej ulegać użalaniu się nad sobą, rozpamiętywaniu i skupianiu się na porażkach, patrzeniu na własną krzywdę w niewłaściwych proporcjach. Problem niskiej samooceny dotyka przede wszystkim ludzi nadwrażliwych, wywodzących się z rodzin, w których nie było prawidłowych relacji lub były jakieś dysfunkcje. ALE! No właśnie, ale.

Okazuje się, że blokady umysłu ma KAŻDY! Wynika to również z systemu obronnego ludzkiej psychiki, która mówi: „Stop!”, temu co nieznane. Z tą różnicą, że jedni potrafią łatwiej sobie poradzić ze swoimi blokadami, a innym wydaje się to niemal niemożliwe. Tutaj właśnie wychodzi wychowanie i siła charakteru. Dobra wiadomość jest taka, że każdy podejmując świadomą pracę nad sobą jest w stanie wzmocnić swoje pozytywne cechy i wyjść z tego dołka stagnacji.

Tyle na ten moment z mojej strony. Jestem ciekawa Waszych opinii czy doświadczenia z hamującymi myślami? Jakie posiadacie blokady mentalne? Czekam na Wasze komentarze.

Share this Post